מבזק מס מספר 558 - 

מיסוי ישראלי  14.8.2014

גילוי מרצון – טופס 5329, הנחיות לפעולה למשרדי השומה - 14.8.2014

ביום 10.8.2014 פרסמה סמנכל"ית בכירה לשומה וביקורת ברשות המיסים, גב' מירי סביון, רו"ח, למשרדי השומה הנחיות לפעולה בדבר המהלך האחרון שביצעה רשות המיסים להרחבת רשת המדווחים.

כפי שפרסמנו במבזקנו מס' 547, רשות המיסים שלחה בחודש יוני 2014 לכ- 100,000 אזרחים במדינת ישראל דרישה למילוי טופס 5329 בו מתבקש הנמען למלא "דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל". לבקשה צורף טופס 5329 אותו התבקש האזרח למלא – שהוא למעשה טופס פתיחת תיק למקרה ופקיד השומה ישתכנע כי יש לפתוח תיק במשרד השומה לאותו אזרח.

הנחייה זו פורסמה לאור פניות רבות מהציבור ומהלשכות המקצועיות להבהרת סוגיות מסוימות הכרוכות במהלך האמור, ועל כך ברצוננו לברך על הפרסום ותרומתו להבהרת הנושא.

להלן עקרי ההנחיות למשרדי השומה והתייחסותנו:

א.  נקבע כי על פקידי השומה לאפשר לאזרחים שקיבלו דרישות כאמור לפנות בבקשה לפתיחת תיקים במס הכנסה (ככלל, החל משנת 2007 ואילך) וזאת במקביל למשלוח תשובותיהם למחלקת המודיעין (ולא במקום כך !!!).

יש לציין כי אף שעל פניו מתבקשים דיווחים משנת 2007 ואילך בלבד, הרי ככל שישנן הכנסות חייבות מהותיות ובנסיבות מסויימות לשנים שקדמו לשנת 2007, הרי שלדעתנו ישנה סמכות לפקיד השומה עפ"י הוראות הפקודה ותקנותיה לדרוש הגשת דוחות לשנים אלה, ולטעמנו הנחייה זו אינה חוסמת את הסמכות האמורה.

בכל מקרה טרם דיווח ו/או פתיחת תיק, אנו ממליצים לתייעץ עם מומחה המס טרם הביצוע האם יש צורך כזה כלל, ואם כן, לאילו שנות מס יש להגיש דוחות, ומהם מסלולי המס הניתנים לבחירה (בנושא ראה מבזקנו מס' 554).

ב.  במידה וההכנסה החייבת הינה רק בשל הכנסות משכר דירה החייבות בשיעור מס של 10% מהכנסות ברוטו משכ"ד לפי סעיף 122 לפקודה (דהיינו, הכנסות משכ"ד למגורים בישראל בלבד), הרי שפקיד השומה יפתח תיק מסוג 9.5 (שכיר עם הכנסות משכ"ד) והדיווח יתבצע בטופס 353 -דיווח מקוצר בגין הכנסות שכ"ד.

הודגש בהנחיה כי לצורך הפשטות והיעילות הונחו המשרדים להנפיק לנישום שובר אחד לשנת מס 2013 אשר יכלול את סך המס גם משנים קודמות לרבות ריבית והצמדה (מתום כל שנה ועד מועד התשלום) אותו ניתן לשלם גם באמצעות אתר האינטרנט של רשות המיסים.

יצויין כי האמירה בדבר מיסוי 10% בגין שכ"ד למגורים משנים קודמות מחזקת את העמדה כי ניתן לשלם שיעור מס 10% במסלול סעיף 122 גם בגין דוחות מס המוגשים באיחור כפי שנקבע בפס"ד מ.א.כ.ל מזון איכות (ראה מבזק מס 509).

 ג.   צוין בהנחיה כי לפקיד השומה הסמכות להעניק הקלות בקנסות בגין הגשת הדו"ח באיחור, במקרים המתאימים. אומנם לא פורטו מהן אותם מקרים ואף לא נקבעו אמות מידה לכך, אולם אנו בטוחים כי סמכות זו תופעל בהגינות ובאופן שוויוני.

 ד.  כסעיף עוללות ועל כל צרה שלא תבוא נכתב בסעיף העולות כך: "במקרים חריגים בהם, לדעת פקיד השומה, התקיימו נסיבות מיוחדות המצריכות טיפול במישור הפלילי, יועבר התיק לעיון והחלטת סמנכ"ל בכיר לחקירות ומודיעין".

 

בסיכום עניין זה ולאחר שהפצתו הנרחבת של טופס 5329, העלתה עננת שלילת האפשרות לביצוע "גילוי מרצון" למקבלי הטופס, נראה ואף שהדבר לא נכתב במפורש כי אין שלילה כזו וניתן אף לדווח /להגיש דוחות בלא פניה למחלקת החקירות, לפחות בכל הקשור להכנסות בלתי מדווחות של שכ"ד למגורים.

 

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) יובל אבוחצירא ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה