מבזק מס מספר 570 - 

מיסוי מקרקעין  12.11.2014

איגוד מקרקעין או איגוד רגיל – חובת הדיווח על פעולה באיגוד - 12.11.2014

מבזקנו מלפני שבועיים (מבזק מס מס' 568) עסק ב-שני פסקי הדין "מיליסרון" ו"גזית" שדנו בשאלה האם קניון מהווה איגוד מקרקעין והגיעו למסקנה הפוכה בשאלה זו.

במבזק זה, ברצוננו לתת דגש על חובת הדיווח החוקית על עצם הפעולה באיגוד למנהל מסמ"ק וזאת גם אם טרם הוכרעה השאלה האם עסקינן באיגוד מקרקעין אם לאו.

חובה זו מצויה בסעיף 16(ג) לחוק מיסוי מקרקעין (להלן: "החוק") הקובע כי:

"פעולה באיגוד תהא תקפה אם מסר עושה הפעולה הודעה בדבר הפעולה שנעשתה וכן כי לדעתו האיגוד שבו נעשתה אינו איגוד מקרקעין, אך אין בהוראה זו כדי לפגוע בחובתו של האיגוד או של עושה פעולה בו לגבי כל אחריות המוטלת עליהם לפי חוק זה, לרבות המס, אם יתברר כי הם חייבים בו".

משמעותה של הוראה זו הינה מרחיקת לכת מאד, שכן גם אם עושה הפעולה סבור שאין מדובר באיגוד מקרקעין כלל, הרי שעל מנת שלפעולה באיגוד שמבצע יינתן תוקף משפטי, הרי שחובה עליו ע"פ לשון סעיף 16(ג) לחוק למסור למנהל הודעה בדבר הפעולה כאמור (לעניין תוקפן של עסקאות ראו מבזק מס מס' 555).

נוסיף כי הוראה זו מביאה רבים לדווח על פעולה באיגוד למנהל מסמ"ק תחת הכותרת "הודעה לשם

הזהירות" ובכך למנוע את החלת הסנקציה בסעיף.

לאחר מתן הודעה כאמור, יבחן המנהל האם מדובר בפעולה באיגוד מקרקעין וככל שיובהר לו כי אכן כך הדבר, יחול סעיף 81 לחוק, הקובע כי על המנהל במקרה שכזה להודיע לעושה הפעולה ולמי שהוקנתה לו הזכות באיגוד באותה פעולה כי מדובר בפעולה באיגוד מקרקעין – ואלו יהיו חייבים במסירת הצהרות למנהל בהתאם לחוק, כאשר יום המכירה בגין אותה פעולה ייחשב כיום שבו נמסרה להם הודעת המנהל ולא יום הפעולה המקורי.

הוראה נוספת בסעיף 16 לחוק, מצויה בסעיף קטן (ד) ולכאורה מאיינת את כל הנאמר לעיל וזאת משום שקובעת כי:

"סעיף זה לא יחול לגבי תקפן של מכירות ופעולות שנעשו על ידי מי שפטור ממס לפי חוק זה או שאין להצהיר עליהן לפי חוק זה".

רוצה לומר, לשון הסעיף קובעת כי היה ואין מדובר באיגוד מקרקעין, הרי שאין כלל צורך להצהיר על הפעולה ומשכך הסנקציה לכאורה לא אמורה לחול במקרה שכזה.

אין אנו באים להכריע איזו מההוראות גוברת אולם נציין רק כי גם רשות המיסים עצמה איננה מיישמת במרבית המקרים את הוראת סעיף 16(ג) ושומרת את זכותה לעשות כן רק למקרים מיוחדים וגבוליים מאד.

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לעו"ד ורו"ח אהרון צ'יסמדיה.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה