מבזק מס מספר 582 - 

מיסוי בינלאומי  4.2.2015

הֲגִיגִים לגבי העברת פעילות אל מחוץ לישראל - 4.2.2015

חברת היי-טק, תושבת חוץ ("חברה זרה"), המעוניינת לפעול בישראל, יכולה לפעול באמצעות הקמת חברה ישראלית, או לחילופין באמצעות סניף שיסווג כמוסד קבע ("מוסד קבע").

לו החברה הזרה תפעל בישראל באמצעות חברה ישראלית, תתחייב החברה הישראלית במס בישראל על כלל הכנסותיה שהופקו או שנצמחו, ללא קשר למקום הפקת ההכנסה (מיסוי על בסיס כלל עולמי), זאת בעוד שמוסד הקבע בישראל ימוסה רק על הכנסות ורווחים המיוחסים אליו (בד"כ הכנסות שהופקו בישראל הקשורות לאותו מוסד קבע).

ניקח לדוגמא מקרה בו חברה זרה מקימה בישראל מרכז פיתוח, המופעל באמצעות מוסד קבע.

נשאלת השאלה מה הדין במקרה בו מועבר מרכז הפיתוח מישראל למדינה אחרת, לרבות עובדי מפתח, נכסים (לרבות בלתי מוחשיים) ידע (Know-how) וכו'.

האם יוטלו מסים בישראל בעת העברת מרכז הפיתוח מחוץ לישראל?

ככלל, מכירת פעילות ונכסים שבבעלות מוסד הקבע לצד ג' הינה אירוע מס החייב בישראל, בד"כ גם לאור הוראות אמנות המס הסטנדרטיות.

לעומת זאת, בעת העתקת מקום מוסד הקבע אל מחוץ לישראל, נותרו הפעילות והנכסים בבעלות החברה הזרה, שהרי אלו לא יצאו מרשותה אלא רק שינו את מקומם, ולפיכך אין אירוע של "מכירה".

לכאורה, מאחר ולא חל כל אירוע בשלב השינוי הגיאוגרפי של מוסד הקבע, אף לא רעיוני, הרי שמכירתם של הפעילות והנכסים בעתיד על ידי החברה הזרה לא תהיה חייבת במס בישראל, משום שבעת המכירה, אלו אינם מהווים את נכסיו של מוסד קבע בישראל.

האם תיתכן טענה לפיה יש לראות את מוסד הקבע כישות כלכלית עצמאית ולהתייחס אליה כאל חברה?

חלופה אחת תחת פרשנות זו, תגרוס ששינוי המיקום הגיאוגרפי מהווה שינוי תושבות של החברה הוירטואלית ויחול סעיף 100א לפקודה (מס יציאה). כך בהמשך, בעת מכירת נכסי אותה חברה וירטואלית יחול המנגנון הליניארי הקבוע בסעיף 100א וחלק מרווח ההון יחויב במס בישראל.

חלופה נוספת תחת פרשנות זו תגרוס, שהעברת מרכז הפיתוח מהווה אירוע של מכירה מאותה חברה וירטואלית (מוסד הקבע) בישראל לחברה וירטואלית אחרת מחוץ לישראל (מוסד קבע אחר של אותה חברה זרה), ואולי אף חלוקת דיבידנד בעין לבעל המניות הווירטואלי (החברה הזרה) של אותה חברה וירטואלית, בין היתר לאור עמדת רשות המסים בדבר השלכות מס במקרה של שינוי מודל עסקי בחברות בעלות מפעל בתחומי הטכנולוגיה (פרסום מיום ה-8 ביולי 2010).

לדעתנו, אין מקום לפרשנויות מעין אלו ואין לראות במוסד קבע ישות משפטית נפרדת.

כמו כן, גם לו היה נטען שהעברת נכסים ופעילות כאמור אל מחוץ לישראל מהווה אירוע הוני, הרי שטענה לפיה רווחי המכירה הרעיונית חולקו כדיבידנד בעין משמעותה הטלת מס סניף בישראל.

בלי קשר נציין, שללא קשר לפרשנות בעניין אירוע מס אפשרי שבהעברת פעילות כאמור, הרי שבכל הנוגע להכנסות שוטפות המופקות מרגע המעבר אל מחוץ לישראל, אלו לא יחויבו במס בישראל מהטעם שהן מופקות בחו"ל על ידי תושב חוץ, ללא כל זיקה לישראל.

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) יניב גולדשטיין ולרו"ח (משפטן) אייל סנדו, ממשרדנו.

 

 

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה