מבזק מס מספר 301 - 

מיסוי בינלאומי  14.5.2009

אמנות מס חדשות בין ישראל לבריטניה ולדנמרק - 14.5.2009

בראשית חודש זה, נחתמה בלונדון (בראשי תיבות) אמנה חדשה למניעת כפל מס בין ישראל לבריטניה (להלן: "האמנה החדשה"), חלף האמנה הישנה משנת 1962 ("האמנה הישנה"). האמנה החדשה תכנס לתוקף לכל המוקדם ביום ה- 1 בינואר 2010 (לאחר הליכי האשרור הצפויים). האמנה מבוססת על מודל ה- OECD בדומה למרבית אמנות המס של ישראל.

ע"פ הוראות האמנה החדשה, שיעורי ניכוי המס במקור במדינת המקור (מדינת המושב של המשלם) אשר נקבעו, הינם כדלקמן:

דיבידנד – פטור ממס (כשמקבלת הדיבידנד היא חברה המחזיקה במשלמת בשיעור של 10% או יותר) או  5% (בכל מקרה אחר). מדובר בהפחתה משמעותית ביחס לאמנה הישנה (15%), אך אין היא משפרת את מצבו של תושב ישראל המשקיע בבריטניה, משום שגם כיום,על פי דיניה הפנימיים, דיבידנד מחברה בריטית הינו פטור בידי תושב חוץ. עם זאת, מדובר בהפחתה משמעותית בנטל המס עבור חברות בריטיות המשקיעות בישראל (עד כדי 9%). בנוסף, בריטניה עשויה להפוך לצומת ממנו יבצעו תושבי חוץ השקעות בישראל, בשל הסביבה הכלכלית בבריטניה בשילוב עם הוראות האמנה החדשה ודיני המס שם (בדומה להולנד כיום).

ריבית – 5% או פטור (במקרים מסוימים), לעומת 15% באמנה הישנה. בדומה לסעיף 13(2)(ב) לאמנה עם ארה"ב, נקבעה הוראה חריגה לפיה במקום ניכוי במקור בשיעור של 5% על סך הריבית המשולמת, רשאי הנישום לבחור להתחייב במס על הריבית נטו (בניכוי הוצאות מימון הקשורות להכנסות הריבית הנדונות) כאילו היו רווחי עסקים. כך לדוגמה, חברה ישראלית המקבלת ריבית בגובה מיליון ליש"ט ומנגד משלמת ריבית בגובה 800 אלפי ליש"ט, תתחייב בבריטניה במס חברות על הכנסה בגובה 200 אלפי ליש"ט (בשיעור של 21%- מדרגת מס החברות לגבי הכנסה שאינה עולה על 200 אלפי ליש"ט, קרי 42 אלפי ליש"ט) במקום להתחייב בבריטניה במס בדרך של ניכוי במקור (בשיעור של 5% עפ"י הוראות האמנה החדשה, קרי 50 אלפי ליש"ט).

תמלוגים – פטור (לעומת 15% באמנה הישנה).

באשר לרווחי הון, למדינת המושב תהא זכות מיסוי בלעדית (קרי, פטור במדינת המקור). עם זאת, רווח הון יהא חייב במס גם במדינת המקור (מקום הימצאו של הנכס הנמכר) כאשר מקורו של רווח ההון במימוש נכס מקרקעין או חבר בני אדם שיותר מ- 50% מערכן נובע, במישרין או בעקיפין, ממקרקעין הנמצאים במדינת המקור. לא חל שינוי בהקשר זה ביחס לאמנה הישנה.

בנוסף לאפשרות להתחייב על הריבית נטו כאמור לעיל, האמנה החדשה כוללת הוראות מיוחדות נוספות, כגון התייחסות למיסוי חלוקת רווחים מקרן ישראלית להשקעה במקרקעין ("קרן ריט"), שינוי בדרישת הכפיפות למס לגבי פנסיות, התייחסות למיסוי נאמנויות, קבלת זיכוי בבריטניה בגין מס יציאה המשולם בישראל (סע' 100א לפקודה), ביטול הוראת חסך המס ועוד. נתייחס להוראות אלו בהרחבה באחד ממבזקינו הקרובים.

בהזדמנות זו נציין כי לאחרונה נחתמה אמנה חדשה גם עם דנמרק, חלף האמנה הישנה משנת 1967. גם אמנה חדשה זו תכנס לתוקף לכל המוקדם ביום ה- 1 בינואר 2010. שיעורי ניכוי המס במקור אשר נקבעו באמנה החדשה דומים לאלו שנקבעו באמנה החדשה עם בריטניה ומשקפים את מדיניותה הנוכחית של מדינת ישראל ביחס לאמנות המס: דיבידנד – פטור ממס (כשמקבלת הדיבידנד היא חברה המחזיקה במשלמת בשיעור של 10% או יותר) או  10% במקרים אחרים (5% עד 25% באמנה הישנה). ריבית – 5% או פטור (במקרים מסוימים), לעומת 25% באמנה הישנה. תמלוגים – פטור (לעומת 10% באמנה הישנה). באשר לרווחי הון, גם כאן רווח הון יהא חייב במס גם במדינת המקור רק כאשר מקורו של רווח ההון במימוש זכויות בחבר בני אדם שיותר מ- 50% מערכן נובע, במישרין או בעקיפין, ממקרקעין הנמצאים במדינת המקור. נזכיר כי באמנה הישנה, מימוש זכויות ב"חברת מקרקעין" היה פטור ממס במדינת המקור.

הקלות המס באמנות  החדשות חלות גם על נאמנויות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לחגי אלמקייס רו"ח (עו"ד) או לגדי אלימי רו"ח (עו"ד) ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה