מבזק מס מספר 375 - 

מיסוי ישראלי  18.11.2010

ניכוי עלות ההשקעה במניות חברות מו"פ. - 18.11.2010

במסגרת הצעת חוק למדיניות הכלכלית לשנים 2011-2012, הוצע לקבוע כי תקבע הוראת שעה שמטרתה לעודד פעילות של חברות העוסקות בתעשיות עתירות ידע בשלבים שונים בצמיחתן (להלן: "הוראת השעה").

לא למותר לציין, כי הליכי החקיקה טרם הושלמו וכי ייתכנו שינויים בחקיקה שתתקבל בסופו של דבר.

במסגרת הוראת השעה מוצע להתיר ליחיד את עלות ההשקעה במניות (בדרך של הקצאה בלבד)  ב"חברת מטרה", חברה המאופיינת בכך שעיקר פעילותה היא פעילות מחקר ופיתוחכהוצאה כנגד כל מקור, בפריסה על פני שלוש שנות מס, מיום ביצוע ההשקעה (להלן:תקופת ההטבה). תנאים עיקריים למתן הניכוי:

  • ההשקעה בוצעה בתקופה 1.1.2011-31.12.2015.
  • היחיד החזיק במניות שהוקצו לו תמורת השקעתו במשך כל תקופת ההטבה.
  • ההשקעה המותרת בניכוי תוגבל לתקרה של 5 מיליון ₪, בתקופת ההטבה. התקרה תבחן ע"פ סה"כ כל השקעותיו של היחיד בחברת המטרה במישרין, בצרוף השקעות כאמורשביצע קרובו באותה חברה. בין יתר התנאים על חברת המטרה לעמוד במהלך תקופת ההטבה בתנאים הבאים:
  • החברה התאגדה בישראל, והשליטה והניהול בה, מישראל. (התנאי השני, על פניו מיותר).
  • ניירות ערך שלה אינם רשומים למסחר בבורסה. (תשומת לב כי נוסח החוק הינו "נייר ערך" מונח הכולל גם אג"ח ולא רק מניות, זאת בעוד שבדברי ההסבר להצעה נכתב :"חברה תושבת ישראל שמניותיה אינן רשומות למסחר בבורסה…").
  • 75% לפחות מסכום ההשקעה של היחיד בחברה, יוצאו כהוצאות מו"פ בחברה, לא יאוחר מתום תקופת ההטבה.
  • 75% לפחות מהוצאות המו"פ של החברה במהלך תקופת ההטבה, הוצאו  בישראל.
  • בכל תקופת ההטבה, הכנסות החברה לא עלו על 50% מהוצאות המו"פ שלה.
  • עד השנה בה הוצאו על מו"פ 75% מסכום השקעת היחיד בה,75% מכלל הוצאות החברה בכל שנה, יהיו הוצאות מו"פ.

הרעיון העומד בבסיס הצעת החוק הינו לאפשר את ההטבה הניתנת במסגרת הוראות סעיף 20א  לפקודה מס הכנסה המתיר כהוצאה השקעה באופן ישיר בפעילות חברת מו"פ, גם השקעה בעקיפין, בדרך של השקעה במניות חברת מו"פ.

במסגרת הטבה זו עולות שאלות לא מעטות, כגון מה דינו של הפסד שנוצר לאדם בשנת מס מסוימת, כתוצאה מישום ניכוי זה – אם גם לשנים הבאות ניתן לקזזו כנגד כל מקור? או שמא ניכוי העולה על גובה ההכנסות לא יותר באותה שנה, וינוכה בשנה הבאה מכל מקור?

האם קיימת חובה לנכות הוצאה זו כנגד הכנסות בשיעורי מס מועדפים? או שניתן להחיל את הכלל הקבוע בסעיף 28(ג) לפקודה, ולהעבירה לקיזוז כנגד כל מקור לשנים הבאות?

מה דינה של השקעה באמצעות חברה משפחתית? לדעתנו, בהתאם להלכת נטע עצמון (עמ"ה 19/94) הרי שהשקעה שבוצעה ע"י חברה משפחתית כמוה כהשקעה המבוצעת ע"י יחיד, ולפיכך תותר ההוצאה כנגד כל מקור הכנסה של היחיד, לעניין זה יש לבחון חברות המתעתדות לבצע השקעה כאמור בשנה הבאה והפיכתן למשפחתית עוד השנה.

נבהיר כי במסגרת ההצעה נקבע כי הסכום המותר בניכוי יופחת מהמחיר המקורי של המניות בעת מכירתן. נציין כי לא מוצעת בחקיקה הסנקציה של חיוב רכיב הרווח הנ"ל בשיעורי המס השוליים (כמו בשותפויות הנפט והסרטים).

במסגרת הוראת השעה קיימת גם לחברה אשר תעמוד בתנאים אפשרות לנכות על פני חמש שנים את השקעתה במניות חברה המשקיעה במו"פ. במסגרת זו קיימים רבים והתניות אשר קצרה היריעה מלפרטן אולם ככלל נדרש כי המדובר יהיה בחברות משקיעות שעונות לגדר חברה מוטבת או חברה מועדפת כהגדרתה בחוק לעידוד השקעות הון, אשר הן חברות עתירות מו"פ ועובדים אקדמאיים אשר מבצעת רכישה של לפחות 80% מאמצעי השליטה בחברה המזכה.

יובהר כי במקרה של השקעת חברה בחברת מו"פ, נדרש אישור המנהל לקבלת ההפחתה לכך שאין המדובר ברכישה שמטרתה הימנעות ממס או הפחתת מס בלתי ראויה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה, לרו"ח (משפטן)  ישי כהן, רו"ח ענת דואני ממשרדנו.

שיתוף:

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה