מבזק מס מספר 833 - 

מיסוי בינלאומי  11.6.2020

פטור ממס לתושב חוץ בגין השקעה באג"ח של ממשלת ישראל - 11.6.2020

רקע

נגיף הקורונה גרר את העולם ממשבר בריאותי למשבר כלכלי רחב היקף. בדומה לממשלות רבות בעולם ולאור תכנית הסיוע הממשלתית להתמודדות עם משבר הקורונה בישראל, החליט החשב הכללי על ביצוע הנפקת אג"ח, במסגרתו גייסה אג"ח בדולר, לשלושה טווחים: 10 שנים בהיקף של 2 מיליארד דולר בקופון של 2.75%, 30 שנה בהיקף של 2 מיליארד דולר בקופון של 3.875%, וטווח נוסף ל- 100 שנה בהיקף של 1 מיליארד דולר בקופון של 4.5%.

במבזק זה רצינו לרענן את זכרון קוראינו לגבי היבטי המס בישראל שיחולו על משקיע חוץ המחזיק באג"ח כאמור והיבטי המס שיחולו על משקיע חוץ במחזיק דווקא באיגרות חוב קצרות מועד של מדינת ישראל.

פטור לתושב חוץ

סעיף 97(ב2) מעניק פטור לתושב חוץ על רווחי הון במכירת ניירות ערך הנסחרים בישראל. במקביל, תקנות מס הכנסה (פטור ממס לריבית המשתלמת על מילווה מדינה), התשס"ה – 2004 מעניקות פטור לתושב החוץ בגין הכנסות הריבית המתקבלות בגין האג"ח. כך, הכנסות הריבית ורווחי ההון הנובעים מהחזקת אג"ח כמפורט לעיל יהיו פטורים ממס בישראל בידי תושב חוץ.

עם זאת, לעניין רווח ההון נקבעו מספר חריגים לפטור, וביניהם הוסף בתיקון 186 (להלן: "התיקון") "רווח הון במכירת איגרת חוב או מילווה של מדינת ישראל או בערבותה, הרשומים למסחר בבורסה בישראל ושהמועד לפדיונם אינו עולה על 13 חודשים מלאים מיום הוצאתם (בסעיף זה – מילווה מדינה קצר מועד) ועל עסקה עתידית שנכס הבסיס שלה הוא במישרין או בעקיפין מילווה מדינה קצר מועד" (להלן: "המכשיר הפיננסי").

בנוסף לעניין הכנסות הריבית הוחרג בתיקון "איגרת חוב… הרשומים למסחר בבורסה בישראל ושהמועד לפדיונם עולה על 13 חודשים מלאים מיום הוצאתם".

מטרת התיקון הייתה להקטין השקעת משקיעי חוץ במכשיר פיננסי זה לאור ההיצעים הגדולים של מטבע חוץ שהוזרמו לשוק הישראלי דאז, אשר גרמה לייסוף השקל שממלא פגעה בכושר התחרות של המשק הישראלי (יצוא) ודה פאקטו הקטינה את התל"ג.

בהתאם לאמור לעיל ולאור כניסתו לתוקף של התיקון החל מיום 16.12.2011, מנוכה מס במקור בישראל לתושבי חוץ בגין הכנסות מריבית ורווחי הון המתקבלות בגין החזקה במכשיר הפיננסי. הניכוי הינו בשיעור של 25% ככל שמדובר ביחיד תושב חוץ ו- 23% ככל שמדובר בחבר בני אדם תושב חוץ. בפועל, חובת ניכוי במקור זו הקטינה את כדאיות ההשקעה במכשיר הפיננסי והדירה משקיעים זרים מהשקעה באפיק קצר מועד זה.

אמנות מס

כאמור, עצם הניכוי במקור נועד להדיר את רגליהם של תושבי החוץ מהשקעה במכשיר הפיננסי. אך יש לזכור שברוב המוחלט של אמנות המס שישראל צד להן, עסקת רווח הון ממכירת המכשיר הפיננסי תהא פטורה ממס בישראל. כמו כן, הכנסת ריבית בידי תושב החוץ תהא כפופה למס בשיעור מוגבל (17.5% כשמדובר בתושב ארה"ב, 5% כאשר מדובר בתושב גרמניה וכו').

 

בהתאם, משקיע חוץ שהינו תושב מדינת אמנה אשר השקיע במכשיר הפיננסי, זכאי במרבית המקרים לפטור או הקלה ממס ככל שהמציא אישור מפקיד השומה. ככל שלא עשה כן, המס ינוכה והוא יהיה זכאי  להחזר, מלא או חלקי, מהמס שנוכה לו במקור. על מנת לקבל החזר כאמור יהיה עליו להגיש דוח שנתי לפקיד השומה. כדאיות הגשת דוח כאמור תגדל ככל שגובה ההשקעה המכשיר הפיננסי, והכנסות הריבית שקיבל, גבוהות יותר.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) בועז כהן ולרו"ח ועו"ד גדי אלימי, ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה