מבזק מס מספר 843 - 

מיסוי בינלאומי  20.8.2020

איחוד האמירויות - 20.8.2020

כידוע, ישראל ואיחוד האמירויות סיכמו בימים אלה על חתימת הסכם נורמליזציה מלאה ביניהן. בהזדמנות חגיגית זו נכיר לראשונה את משטר המס שם לקראת האפשרויות הנפתחות בשווקים אלו עבור חברות ומשקיעים ישראליים.

איחוד האמירויות הערביות הוא פדרציה של שבע אמירויות, עם שלטון אוטונומי וממשלות מקומיות.

נציין, כי אין מיסים המוטלים על ידי הממשלה הפדרלית על הכנסות או רווחים של חברות ויחידים. יחד עם זאת, לכל אחת מהאמירויות עצמן, כמו אבו דאבי, דובאי ושארג'ה, חקיקת מס פנים-מדינתית המכתיבה משטר מס מדינתי דומה ואליו נתייחס במבזק זה.

ככלל, משטר המס באיחוד האמירויות מבוסס על בסיס טריטוריאלי. חברות שאינן תושבות, המבצעות עסקאות באמירות באמצעות מוסד קבע באותה אמירות, חייבות במס באופן רשמי על פי צו מס האמירויות הרלוונטי (אם כי רק ביחס לענפים מסוימים, כמפורט להלן).

מס חברות

אף שבתיאוריה במרבית האמירויות קיים מס חברות סטטוטורי (זאת, על בסיס טריטוריאלי בלבד, כאמור), הרי שבפועל מס החברות (למעט חברות נפט וגז וחברות בנות של בנקים זרים) הוא 0%. כל גוף תאגידי המנהל סחר או עסק באמצעות מוסד קבע הנמצא באמירות מחויב במס לפי מדרגות, כאשר מס זה חל אפוא רק על חברות נפט, גז ופטרוכימיה וסניפי בנקים זרים.

נציין, כי מוסד קבע לחברה זרה יתקיים אם יש לה סניף, מקום ניהול או מקום עסק קבוע אחר, או סוכן המפעיל באופן רגיל סמכות לכרות חוזים מטעם החברה הזרה.

להלן מדרגות המס על ההכנסה השנתית (ככל שהיא חייבת) של חברות אלו במטבע מקומי שערכו דומה לשקל:

  • ניתן להסכים על שיעורי מס שונים עם הרשות הרלוונטית על פי הסכמי זיכיון ממשלתיים ספציפיים.

  • המס על הרווחים שנצמחו בידי סניפי בנקים זרים יהיה בדרך כלל 20%.

מנקודת מבט ישראלית, נזכיר, כי גם מסים מדינתיים (כמו ה- State Tax האמריקאי, או המס הקנטונלי השוויצרי) נחשבים למסי חוץ וניתן לקבל זיכוי בגינם, בין אם הפקת ההכנסה נעשית במישרין (באמצעות מוסד קבע באמירות הרלוונטית) או בעקיפין (באמצעות חברה בת מקומית) בדרך של זיכוי עקיף בתנאים המתאימים.

בנוסף למס החברות (אם חל), רוב האמירויות מטילות מס עירוני על נכסים, בדרך כלל בהתייחס לערך ההשכרה השנתי. השוכרים הם בדרך כלל הנישום, אם כי במקרים מסוימים יש לשלם מס בנפרד על ידי דיירים ועל ידי בעלי הנכסים. לדוגמא, באמירות דובאי, מוטל כיום מס העירייה על נכס בשיעור של 5% מערך ההשכרה השנתי לדיירים או בשיעור של 5% ממדד השכירות שצוין עבור בעלי הנכסים.

יתר על כן, ניתן להטיל דמי רישום גם על העברת בעלות על אדמות או רכוש. לדוגמא, עמלת רישום מקרקעין מוטלת באמירות דובאי בשיעור של 4% מערך המכירה של הנכס (חל גם על העברה ישירה או עקיפה של מניות בישות שבבעלותה מקרקעין).

מיסוי יחיד

אין מיסוי על יחידים ואין מס עזבון באיחוד האמירויות. יחידים הגרים ועובדים במדינה עשויים להיחשב תושבים באיחוד האמירויות לצרכי אמנה ולקבל תעודת תושבות מס של איחוד האמירויות וזאת בתנאים מסוימים, לרבות נוכחותם הפיזית במדינה במשך יותר מ- 183 יום מתוך כל תקופה של 12 חודשים.

מע"מ

שיעור המע"מ באיחוד האמירויות הוא 5%. עם זאת, קיים שעור מע"מ 0% עבור:

  • יצוא סחורות ושירותים מחוץ ל- GCC (מדינות המפרץ);

  • תחבורה בינלאומית;

  • מתכות יקרות בדרגת השקעה;

  • נכסי מגורים חדשים שנבנו לאחרונה;

  • שירותי חינוך ובריאות;

ביטוח לאומי

עובדים עצמאיים באיחוד האמירויות כפופים לחבות דמי ביטוח לאומי של 17.5%. אזרחי איחוד האמירויות משלמים 5% (מנוכים אוטומטית מהמשכורת שלהם) והמעסיק משלם את 12.5% הנוספים.

איחוד האמירויות חתומה על 94 הסכמים עם מדינות אחרות למניעת כפל מס, האם בקרוב ייחתם הסכם למניעת כפל מס עם מדינת ישראל ?

בהמשך נעדכן ונפרט בדבר התפתחויות, דגשים וסוגיות מס מיוחדות העולות מנירמול והידוק היחסים עם איחוד האמירויות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אייל כרמי ולשאר חברי המחלקה למיסוי בינלאומי ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה