מבזק מס מספר 904 - 

מיסוי בינלאומי  23.12.2021

ביטוח לאומי בגין חברה משפחתית/בית – השלכות במבנים בינלאומיים - 23.12.2021

בתאריך 29/11/2021 פרסם המוסד לביטוח לאומי חוזר מספר 1486 בנושא הכנסות חברה משפחתית (להלן: החוזר), בעקבות פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה בעניין נחושתן ואחרים (ראו בעניין זה מבזקנו מספר 898).

לא אחת, במבני השקעה בינלאומיים, אנו נוהגים להתוות מבנה בו יחיד תושב ישראל מחזיק בישות זרה, באמצעות חברה משפחתית ישראלית. מבנה זה נפוץ לדוגמא, לצורך הגנה ממס עזבון בארה"ב ובגרמניה, לצורך הקטנת החשיפה למיסי חוץ בגרמניה בגין השקעה פאסיבית בידי יחיד ועוד.

פסק הדין האמור ובעקבותיו החוזר, יוצרים עיוות בחבות יחידים בדמי ביטוח לאומי כך שהכנסות שהיו עד כה פטורות מדמי ביטוח תתחייבנה בדמי ביטוח בהתאם לקבוע בחוזר.

לדוגמא: מר חכמי השקיע בנכס נדל"ן מניב בארה"ב באמצעות חברה אמריקאית מסוג LLC. בכדי להגן על עצמו מפני מס עזבון אמריקאי, ביצע מר חכמי את השקעתו זו באמצעות חברה ישראלית משפחתית, כך שמר חכמי מחזיק בהון החברה המשפחתית המחזיקה בזכויות ב- LLC האמריקאית. לצרכי מס בארה"ב, שתי החברות שקופות (בהתאם לכללי ה- check the box הקבועים בקוד האמריקאי), וכך גם לצרכי מס בישראל (בהתאם להוראות חוזר 5/2004 בנושא זיכוי ממס זר לתושב ישראל המחזיק ב- LLC).

עפ"י מסמך שפרסם הביטוח הלאומי מחודש ינואר 2017, כל הכנסה המיוחסת לתושב ישראל שמקורה ב- LLC תחשב כדיבידנד, וככל דיבידנד שאינו מחברה משפחתית או בית יהא פטור מדמי ביטוח.

(באמרת אגב נציין, כי העולה ממסמך זה יוצר אף היא עיוות שכן, הכנסות שהיו חייבות בדמי ביטוח אילו היו מתקבלות ישירות בידי היחיד, כגון הכנסות עסקיות, פטורות מדמי ביטוח רק בשל העובדה שהן מתקבלות בידיו באמצעות LLC).

ואולם עתה, לאחר הלכת נחושתן והחוזר שהוציא הב"ל בעקבותיו, כל הכנסה שתיוחס למר חכמי מה- LLC, דרך החברה המשפחתית, אף אם זו פטורה במהותה, תתחייב בדמי ביטוח לאומי. כך, אם תיוחס למר חכמי הכנסה מריבית או מדיבידנד או אף רווח הון, הוא יתחייב בדמי ביטוח על אף שהכנסות אלו פטורות מדמי ביטוח אילו היו מתקבלות בידיו באופן ישיר, או מתקבלות בידיו דרך LLC אילו זו לא מוחזקת ע"י חברה משפחתית.

כל האמור לעיל נכון גם לגבי החזקת ה- LLC בדוגמה שלעיל, באמצעות חברה ישראלית הנחשבת לחברת בית. (כזכור, בהתאם לסעיף 64 בנוסחו החדש לאחר תיקון 245 לפקודה, גם חברה המחזיקה בניינים בחו"ל יכולה להיחשב חברת בית, בכפוף לעמידה בשאר דרישות הסעיף).

לאור האמור, כאשר אנו בוחנים כיום מתווה עתידי של מבנה בינלאומי בו היינו שוקלים להשתמש עד כה בחברה משפחתית או בחברת בית, כמתואר לעייל, עומדות בפנינו מספר אפשרויות:

  1. ראשית, מובן כי תיתכן אדישות של יחיד המבצע השקעות כאמור, שכן ממילא בשל הכנסותיו האחרות הינו בתקרת ההכנסה החייבת בדמי ביטוח או שהפער אינו מהותי.

  2. החזקה בחברה המשפחתית ע"י מספר בני משפחה או ע"י מי שמוגדרת לצרכי ביטוח לאומי כ"עקרת בית" (ראה כאמור מבזקנו מספר 898). פתרון זה אפשרי בתנאים מסוימים אף במבני השקעה קיימים.

  3. מובן, כי קיימים פתרונות אפשריים נוספים לצורך הגנה ממס עיזבון כגון רכישת ביטוח חיים וכן, השקעה באמצעות שותפות המשמרת את מבנה המס השקוף ומעניקה במקביל הגנה (מסוימת) ממסי עזבון.

ונסיים בהערה: להבנתנו, LLC המסווגת כחברה משפחתית או כחברת בית לצרכי מס בישראל (ראו בעניין זה מבזקנו מספר 723), מאבדת את זכאותה לפטור מדמי ביטוח על אף היותה LLC, והכנסותיה תהיינה כפופות לדמי ביטוח לאומי בשל היותה חברה משפחתית\חברת בית.

בהתוויית מבנים בינלאומיים יש לקחת בחשבון מגוון רחב של היבטי מס, הן בישראל והן מחוצה לה, על מנת להימנע מתקלות אפשריות. למשרדנו ניסיון רב

בהתוויית מבנים בינלאומיים ובליווי השקעות בחו"ל.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטנית) סאלי חדד-גליבטר, ממשרדנו.  

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה