מבזק מס מספר 201 - 

ביטוח לאומי  19.4.2007

החזר דמי ביטוח ששולמו ביתר – כיצד? - 19.4.2007

מבוטח, שיש לו הכנסות משני עיסוקים או יותר, משלם דמי ביטוח לפי סדר החיוב כמפורט להלן, אך לא יותר מההכנסה המרבית לתשלום דמי ביטוח:

  1. מהכנסותיו כעובד שכיר; המעסיק מנכה את דמי הביטוח.
  2. הכנסותיו כעובד עצמאי, כאשר הוא נכלל בגדר הגדרת "עובד עצמאי" בחוק הביטוח הלאומי  ;הוא משלם דמי ביטוח בעד עצמו.
  3. מהכנסות "פסיביות"; הכנסות, שאינן מעבודה כעובד שכיר או כעובד עצמאי (ואינן פטורות מדמי ביטוח על פי החוק או על פי התקנות), הוא משלם דמי ביטוח בעד עצמו.
  4. מהכנסותיו מפנסיה מוקדמת; משלם הפנסיה מנכה את דמי הביטוח.

כאשר למבוטח – עובד שכיר, מספר מקורות הכנסה, או שיש לו פנסיה מוקדמת ממקור אחד או יותר, המעסיק העיקרי, מנכה דמי ביטוח בשיעור המופחת.

המעסיק המשני מנכה דמי ביטוח בשיעור מלא מכל שכרו של העובד, אלא אם כן העובד המציא למעסיק אישור מהמוסד לביטוח לאומי על ניכוי דמי ביטוח בשיעור שונה (תיאום דמי ביטוח). האישור על ניכוי בשיעור שונה ניתן עבור המעסיק המשני במקרים הבאים:

א. כאשר הכנסתו של העובד (אצל מעסיק אחד או יותר) עולה על המקסימום לתשלום דמי ביטוח;

ב. כאשר הכנסת העובד אצל המעסיק העיקרי נמוכה מ- 60% מן השכר הממוצע במשק (עד שנת 2005 – מחצית השכר הממוצע במשק).

ג. כאשר יש לעובד שכיר גם הכנסה מפנסיה מוקדמת, ושכרו נמוך מ- 60% מן השכר הממוצע במשק (עד שנת 2005 – מחצית השכר הממוצע במשק),

    או סה"כ השכר  והפנסיה גבוהים מההכנסה המרבית.

ד.  כאשר יש למבוטח שני מקורות הכנסה, שהן פנסיה מוקדמת.

עובדים העונים על אחד התנאים האלה, שמשכרם נוכו דמי ביטוח יתרים, זכאים להחזר דמי הביטוח. עליהם להגיש למוסד לביטוח לאומי בקשה להחזר דמי ביטוח שנוכו ביתר (ובקשה לתיאום דמי הביטוח, כדי שלא ינוכו דמי ביטוח יתרים בחודשים הבאים).

כללים חשובים להחזר
דמי הביטוח בדיעבד:

  1. החזר דמי ביטוח מעל ההכנסה המרבית, ששולמו ביתר בשל תיאום שלא נערך מראש, מבוצע בסניפי הביטוח הלאומי בתחום גבייה ממעסיקים.
  2. עובדים במספר מקומות עבודה, שמעונינים לקבל החזר דמי ביטוח בשל הכנסה נמוכה משיעור 60% מן השכר הממוצע במשק, פונים למוקד תיאום דמי ביטוח במשרד הראשי של הביטוח הלאומי, ולא לסניף. (למוקד תיאום דמי ביטוח פונים גם בעבור קבלת אישור לתיאום דמי ביטוח).
  3. החזר דמי ביטוח, שנדרש כתוצאה מטעות של המעסיק, מוחזר לעובד באמצעות המעסיק. המעסיק מגיש דוחות מתוקנים למוסד לביטוח לאומי, מקבל את מלוא דמי הביטוח ומעביר לעובד את חלקו.

עובד שכיר שיש לו הכנסות נוספות:

בעבור הכנסה נוספת, שהיא מעסק, ממשלח יד, או שהיא הכנסה פסיבית, אין לערוך תיאום דמי ביטוח במשכורת.

עובד שכיר, שהוא גם עובד עצמאי, או שיש לו גם הכנסות פסיביות, וסך הכנסתו היא מעל ההכנסה המרבית החייבת בדמי ביטוח, פונה לתחום גביה ממבוטחים שאינם שכירים (תחום גבייה מלא שכירים במוסד לביטוח לאומי).

אפשר לפנות במהלך השנה כדי לקבל חיוב מקדמות מעודכן, אפשר להמתין להתחשבנות שתיעשה כאשר שומת המס תגיע למוסד לביטוח לאומי (לעיתים מתבקש המבוטח להעביר לפקיד הגביה במוסד לביטוח לאומי גם טופס 106).

מבוטח יכול לפנות גם עם העתק הדוח השנתי למוסד לביטוח לאומי, בצירוף מכתב מרואה חשבון, המציין את הסכומים שהותרו בניכוי לצורכי מס.

 

פרטים נוספים בנושאי הביטוח הלאומי ניתן לפנות לרואת החשבון אורנה צח (גלרט), בפקס שמספרו 03-6005452.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה