מבזק מס מספר 262 - 

מיסוי ישראלי  17.7.2008

לא ניתן לבצע קיזוזי מיסים בין אגפיה השונים של רשות המיסים. - 17.7.2008

לפני מספר ימים נתנה כבוד השופטת ורדה אלשיך החלטתה בעניין יכולתה של רשות המיסים לבצע קיזוז בין החזר מס הקיים לנישום במע"מ לבין חוב ניכויים אשר יש לו במס הכנסה.

ההחלטה ניתנה בעניינה של עו"ד דורית לוי-טילר בתפקידה כמנהלת מיוחדת לנכסי החברה מי התיכון בע"מ כנגד רשות המיסים (פש"ר 2776/07, בש"א 6140/08), במקרה דנן בִקשה רשות המיסים להפעיל את הוראותיו של סעיף 74 לפקודת פשיטת הרגל על פיו ניתן לבצע בהליך של פירוק, קיזוז בין חובות עסקיים, בהתאם לסעיף זה תובעת רשות המיסים לקזז זכות המגיעה ממע"מ כנגד חובה הקיימת למס הכנסה בשל היותם חוסים תחת אותה רשות.

"74. אשראי הדדי וקיזוז

(א)   היו אשראי הדדי או חוב הדדי או עסקים הדדיים אחרים תלויים בין חייב שניתן עליו צו כינוס ובין הבא לתבוע חוב מכוח הצו, ייערך לפיהם חשבון על המגיע מכל צד למשנהו, הסכום המגיע מצד אחד יקוזז כנגד המגיע מהצד האחר ויתרת החשבון, ולא יותר, ייתבע או ישולם, לפי הענין;…"

ביהמ"ש שלל אפשרות זו לאור העובדה כי מדובר בחובות לגופים ממשלתיים שונים, מס הכנסה מחד ומע"מ מאידך.

"אינני רואה כל קשר בין הדברים, מלבד העובדה כי מדובר בשני גופים האמונים על גביית מיסים, ואשר חוסים תחת רשות אחת. אלא שלא די בכך על מנת ליצור זכות קיזוז, ובמיוחד לאור העובדה כי בהליכי חדלות פרעון המדובר."

יובהר כבר כאן, כי נראה שקביעתו זו של ביהמ"ש נראה כי יש ליחסה בעיקר להליכי חדלות פרעון, שכן המדובר בהעדפה בין נושים שככל הנראה אינה ראויה.

לעומת זאת בנישום אשר אינו חדל פירעון תקום זכות הקיזוז כאמור מכוחו של חוק קיזוז מיסים, התש"ם – 1980:

 2. קיזוז

"החזר מס ניתן לקיזוז כנגד כל חוב מס ובלבד שאין עוד זכות להשגה, לערר או לערעור על סכום החוב; רשות מס רשאית לעשות את הקיזוז לאחר מתן הודעה בכתב לחייב במס; …"

אולם, על אף האמור יש לבחון השימוש אשר נעשה בסמכות זו, ולהפעילו בזהירות הראויה גם לאור פסק דינו של בית המשפט בעניין זה.

לדוגמא: מקום בו לחברה קיימים חובות במס הכנסה  אשר טרם הגיעו לשלב ההרשאה או שקיימים חובות אשר בוצעו לגביהם הסדרי פריסה אין מקום לבצע קיזוזים אוטומטייםמ עין אלו.

קיזוז מעין זה יש לבצע רק במקרים חריגים בהם ישנו חשש מהותי לגביית אותם חובות.

לשון הסעיף קובעת כי "החזר מס ניתן לקיזוז…"  לא נאמר כי חובה על הרשות לקזזו, שכן סבר המחוקק כי הרשות תפעל בדרך קיצונית זו רק באותם מקרים מיוחדים.

יש לזכור כי החזרי מע"מ הקשורים בפעילותו השוטפת של התאגיד הם חלק בלתי נפרד מתזרימי המזומנים השוטפים של התאגיד, ופגיעה בו תוביל לפגיעה מהותית גם ביציבותו המימונית.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לישי כהן, רו"ח ומשפטן ממשרדנו.

 

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה