מבזק מס מספר 327 - 

ביטוח לאומי  3.12.2009

"טעימות" לקראת סוף שנת המס 2009-חלק ב' - 3.12.2009

תשלום בונוסים לעובדים ותשלומים נוספים אחרים

בעקבות חוק ההתייעלות והעלאת התקרה לתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות מ-38,415 ₪ לחודש ל- 76,830 ₪ לחודש, אנו מסבים את תשומת הלב למועד תשלום מענקים (בונוסים) ותשלומים נוספים חריגים אחרים.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שתשלום נוסף נפרס בדרך כלל ל-12 חודשים: החודש שבו שולם התשלום הנוסף ואחד עשר החודשים שקדמו לו,שבהם העובד עבד אצל אותו מעביד.

לדוגמא: משכורתו החודשית של עובד שכיר היא בסך 40,000 ₪ לחודש בכל שנת 2009.
בחודש דצמבר 2009 הוא אמור לקבל בונוס בסך 120,000 ₪. הוא יחוייב בדמי ביטוח רק על הכנסה של 50,000 ₪, בגין חמשת חודשי העבודה בחודשים אוגוסט עד דצמבר 2009, בשל פריסת השכר.

"עובד"-לפי צו הביטוח הלאומי (סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים), תשל"ב- 1972

מבוטחים עצמאיים חייבים לבחון את ההכנסה המדווחת למוסד לביטוח לאומי. ניתן לראות את ההכנסה הזאת בפנקס המקדמות.
לעיתים, נכללות בהכנסות אלה הכנסות שמהן מנוכים דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות (להלן: דמי ביטוח) כעובד שכיר על פי צו הביטוח הלאומי בדבר סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים, תשל"ב- 1972.

אין לכלול הכנסות אלה בחשבון בעת עריכת החישוב בדבר סך הכנסת המבוטח בשנת 2009 לעניין תשלום דמי ביטוח כעצמאי.
כדי להימנע ממצב של כפל דמי ביטוח על אותן הכנסות בשנים הקודמות – פעם אחת כשכיר לפי הצו ופעם שנייה מההכנסה המדווחת ממקור עצמאי למס – יש להעביר לפקיד הגבייה בסניף הביטוח הלאומי את אישור מקבל השירות על ניכוי דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח הבריאות, כדי שיפחית מהשומה את ההכנסות שמהן נוכו דמי הביטוח.
יש להקפיד שהאישור יכלול את כל המידע הקשור להכנסות שמהן נוכו דמי הביטוח. המוסד לביטוח לאומי מבקש להשתמש בנוסח המעודכן של טופס 0806/0857 (אישור שנתי על ניכוי מס הכנסה מתשלומים המחייבים ניכוי מס במקור) מתאריך 5/2008, שנמצא באתר רשות המסים.

למותר לציין, שהצו מחייב עבור המוסד לביטוח לאומי בלבד ואין בקיום הצו אסמכתא לכך שמתקיימים יחסי עובד-מעביד כהלכתם לעניין חקיקת עבודה אחרת.

בתוספת הראשונה של הצו מפורטים מבוטחים, שכל עוד הם ממלאים את תנאי העבודה הרשומים בצו, מעסיקם הוא זה שחייב בתשלום גמול העבודה וכן בדיווח ובתשלום דמי הביטוח כאילו היה המבוטח עובד שכיר. להלן דוגמאות נפוצות: מרצים, מורים, מורי דרך, אמנים, ספורטאים וכו', בתנאים הרשומים בצו.

החיוב בדמי הביטוח נעשה לפי החודש שבו ניתן השירות ולא לפי חודש התשלום, כמקובל לעובד שכיר.

תיקון תקנות הרישום

במבזקנו הקודם הסבנו את תשומת לבכם לרישום עובד עצמאי במוסד לביטוח לאומי מיד עם תחילת העיסוק.
מיום 1 בדצמבר 2009 נכנסה לתוקף תקנה 5א לתקנות הרישום המאפשרת רישום תוך 90 ימים. בעניין השלכות התיקון האמור, נפרסם מבזק נוסף.

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) וחיים חיטמן.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה