מבזק מס מספר 376 - 

מיסוי ישראלי  25.11.2010

הסבת הכנסות לחברה – ע"מ 820/08 זילברמן פלומין (1984) בע"מ ואח' נ' פ"ש חיפה. - 25.11.2010

בימים אלו, בהם עומדים נישומים רבים בפני השאלה האם וכיצד ניתן להפחית את נטל המס המוחל עליהם במישור האישי, ובוחנים אפשרות מעבר לפעילות באמצעות חברה בשליטתם, ניתן פס"ד נוסף המאשר את זכותו הבסיסית של הנישום לבחור את אופן פעילותו בין כיחיד ובין כחברה, כאשר שיקול המס הוא בבחינת שיקול לגיטימי וכלשון בית המשפט:

"הטעמים להתאגדות באמצעות חברה הינם רבים ומגוונים, כמו יצירת חיץ בין בעלי השליטה להתחייבויות החברה כלפי הנושים (עקרון הערבות המוגבלת), שיקולי מס, שיקולים כלכליים ומתן כלים נוחים לגיוסי הון, שיקולי ניהול ועוד."(הדגשה א.א.ח.).

בפס"ד שבנדון נדונה השאלה האם הכנסתה של חברה מחוזה פיקוח על בנייה במקרקעין אשר נחתם בין החברה לבעלי המקרקעין אשר בחלקם הינם בעלי מניות בחברה, הינה הכנסה של החברה או הכנסתם של בעלי המניות.

הטעם במקרה זה לפיו בקשה החברה לראות בהכנסות אלו הכנסתה של החברה, לשיטת פקיד השומה, היה טעם של קיזוז הפסדים מעסק אשר היו לחברה קודם לכן. לשיטת פקיד השומה, המדובר בעסקה מלאכותית שיש להחיל עליה את הוראות סעיף 86 לפקודה.

ביהמ"ש לא קיבל את עמדת פקיד השומה כי המדובר בעסקה מלאכותית, אולם קבע שמדובר בהסבת הכנסה לחברה שהיא בבחינת עסקה בדויה, שכן לגישת ביהמ"ש לא ניתנו שירותים ע"י החברה אשר מזכים אותה באותה הכנסה.

מפסק הדין ניתן ללמוד כי לא די בהקמתו של תאגיד על מנת לקבוע כי ההכנסה היא הכנסת החברה, ולא די בכך שיחתם חוזה שהחברה צד לו כדי שזו תחשב הכנסתה, נדרשות הוכחות חיצוניות לכך שמדובר בהכנסת החברה (ראו גם פס"ד תחנת שירותי רכב רוממה חיפה בע"מ (ע"א 6743/03) ופס"ד ארגורן ניהול בע"מ (עמ"ה 1118/99, 1149/99)).

לדוגמא:

  • יהיו לחברה הוצאות למנהליה אשר מייצרות את ההכנסה (ולא די בשווי רכב כבמקרה הנ"ל).
  •  החברה תקבל תשלומים בפועל אשר מבוססים על תחשיבים מסוימים (ולא די בזקיפה בכרטיס או בחיובים בלתי מבוססים ונתמכים בחישובים כלשהם).
  •  לקוחות החברה יוכלו בבוא היום להעיד כי קבלו שירותים מהחברה ולא מכל גורם אחר.
  • העסקה נובעת מצורך כלכלי אמיתי, סבירות היקף ההוצאה מול השירות הניתן, עמידה בתנאי ההסכמים שנחתמו ועוד…

לסיכום ניתן ללמוד מפסק דין זה כי אין פסול בהתאגדות ופעילות במסגרת חברה אלא שיש לעשות זאת בפועל ולבצע את המעבר שבין היחיד לחברה בצורה שלא תאפשר לרשויות המס להתעלם בקיומה של החברה.

 

 לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי כהן ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה