מבזק מס מספר 837 - 

מיסוי בינלאומי  9.7.2020

הטיפול העולמי בסוגיות מיסוי בינלאומי בקשר עם מגיפת הקורונה – חלק ב' - 9.7.2020

מבזקנו האחרון מספר 836 הציג צעדים שננקטו על ידי מדינות בעולם בקשר עם השפעת הקורונה על סוגיות במיסוי הבינלאומי, זאת בהמשך למבזק כללי שנכתב בקשר לאותן סוגיות (ראה מבזקינו מספר 824 ו- 825). כמו כן, עדכנו במבזקנו האחרון בדבר פרסום מסמך של ארגון ה- OECD מיום 3/4/2020 בנושא האמור ("מסמך OECD"), שהיווה בסיס לאותם צעדים שננקטו על ידי מדינות העולם. במבזק הקודם עסקנו בהשפעת הקורונה על סוגיות של מוסד קבע ומקום הפקת הכנסה של "עובדי גבול". מבזק זה יעסוק בסוגיות של תושבות המושפעות מהמשבר.

שינויים בתושבות חברה:

הנחיות מסמך OECD מבהירות כי בכל הנוגע לשינוי זמני במיקום המנכ"לים או בכירים אחרים במיזם, יש לראות במשבר כמצב יוצא דופן, ועל כן לא אמור להיות שינוי בתושבות החברה, במיוחד כאשר כלל שובר השוויון באמנת המס הרלוונטית הוא Place Of Effective Management ("POEM").

במסמך FAQ (Frequently Asked Questions) שפורסם על ידי רשות המס האוסטרלית באפריל (מסמך FAQ האוסטרלי) נקבע כי חברות זרות אשר נדרשות לקיים ישיבות דירקטוריון באוסטרליה, או דירקטורים המשתתפים בישיבות מאוסטרליה, אך ורק בשל משבר הקורונה, לא ייחשבו כמקיימות POEM באוסטרליה.

גם בהודעות מטעם רשות המס בניו זילנד ובקנדה נקבעה הנחיה דומה.

חששות הקשורים לשינויים בתושבות יחיד:

בהתאם למסמך OECD, בעיקרון, סטאטוס התושבות של יחיד, כפי שמוסדר כיום באמנות המס (כללי שובר שוויון) לא אמור להיות מושפע ממשבר הקורונה. המסמך מנתח את המצבים הבאים:

א.כאשר יחיד "נתקע" במדינה מארחת באופן זמני (למשל- סגירת גבולות), וכתוצאה מכך נחשב

לתושב אותה מדינה עפ"י דיניה הפנימיים (למרות שברגיל הוא תושב מדינת האם), אין לייחס תושבות באותה מדינה מארחת לפי כללי האמנה, כיוון שהמגורים במדינה המארחת הם זמניים ומוכתבים על ידי נסיבות חריגות.

ב.כמו כן, מי שעשה רילוקיישן ממדינה א' למדינה ב', רכש תושבות במדינה ב', אך נאלץ לחזור למדינה א' בגלל משבר הקורונה, לא אמור לפי כללי האמנה, לשנות בחזרה את תושבותו למדינה א' בשל הימצאותו בה באופן זמני ויוצא דופן עקב משבר הקורונה.

רשות המס האמריקאית פרסמה באפריל מסמך, לפי יתאפשר (בתנאים מסוימים) נטרול של עד 60 ימי שהייה מאולצים או נכפים בארה"ב לאור המגפה, הן לצורך בירור מעמד תושבות (רף 183 הימים במבחן תלת שנתי משוקלל), והן לצורך יישום רף 183 הימים למיסויו של עובד זר שהגיע לעבודה בארה"ב (על פי הכלל הרגיל באמנות, כשעובד זר עובר את הרף האמור, לארה"ב מוענקת זכות המיסוי הראשונה), הכול בכפוף להצגת תיעוד תומך.

במסמך FAQ האוסטרלי נקבע ביחס לתושב חוץ ש"נתקע" באוסטרליה כי לא יראו בו כתושב אם בכוונתו לחזור מיד למדינתו לאחר תום המשבר, וכן לא יראו את שכרו כמופק באוסטרליה ולפיכך לא יהיה חייב בגינו.

למיטב הבנתנו, בריטניה יזמה מהלך לפיו עובדים שיגיעו לעבוד בתחומה בסוגי עבודות הקשורות עם מאבק במגיפה, לא יהפכו לתושבי בריטניה בשל מבחן התושבות (Statutory Residence Test) לאור נטרול אותם ימי שהייה.

גם רשות המס הצרפתית הבהירה כי ימי שהייה מאולצים בצרפת, לא ייספרו ככאלו, הן לצורך יישום סעיף התושבות באמנות המס (מבחן בית הקבע או האינטרסים החיוניים) והן לצורך יישום הדין הפנימי (מבחן המגורים העיקרי בהגדרת תושב).

רשות המס הקנדית וההודית הודיעו אף הן כי ימים בהם שהו יחידים ש"נתקעו" באותה מדינה בתקופת המשבר ובצל הגבלות התנועה, לא ייספרו לצורך בחינת התושבות.

הסוגיות המועלות לעיל, במיוחד בהקשר של תושבות יחיד ומוסד קבע, אינן תיאורטיות, ומשרדנו כבר מלווה מספר לקוחות שנתקלו במצבים לא צפויים מעין אלו.

אנו ממליצים לכל מי שצפוי להיות מושפע מהמשבר בהקשר למצבו המיסויי, לפנות לייעוץ מקצועי.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) אייל סנדו, ולשאר חברי המחלקה למיסוי בינלאומי ממשרדנו.

 

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה